Vaikeustaso: Vaatii keskittymistä. Kesto: 60 min. Erityistä huomioitavaa: Elintarvikeväri voi värjätä pintoja tai vaatteita. Varottava keittolevyä ja etikkaa (opettaja käsittelee).
Työohje:
- Kukin lapsi taittelee itselleen kaksinkertaisen talouspaperin valmiiksi pöydälle.
- Mitataan maito kattilaan. Jos halutaan valmistaa värillistä muovia, kattilaan voi lisätä elintarvikeväriä.
- Maito lämmitetään varovasti 50°C:een. Kun maito on lämmintä, nostetaan kattila levyltä.
- Opettaja kaataa maidon sekaan etikan samalla, kun lapset sekoittavat maitoa lusikalla. Mitä huomaat tapahtuvan? Miksi näin käy? Milloin maidolle tapahtuu itsestään samantyyppinen reaktio?
- Nostetaan lusikkaan tarttunut muovi paperin päälle.
- Muotoillaan muovista kuvioita käsin tai esim. muovailuvahamuoteilla.
- Kuviot jätetään kuivumaan muutamaksi päiväksi, kunnes ne ovat kunnolla kovettuneet.
- Olette valmistaneet nyt kaseiinimuovia. Muovikuviot voi antaa kotiin viemisiksi.
Lopputyöt:
Maidon heran voi kaataa viemäriin.
Kemia työn takana:
Muovit ovat polymeerejä. Polymeerit ovat pitkäketjuisia molekyylejä, joissa sama rakenneosa toistuu lukuisia kertoja. Yksi muovimolekyyli on rakentunut 1000-100000 yhteenliittyneestä pienemmästä rakenneosasta eli monomeeristä. Polymeerit voidaan jakaa luonnon polymeereihin sekä synteettisiin polymeereihin. Luonnon polymeereistä esimerkkinä ovat perunan tärkkelys ja DNA. Synteettisiin polymeereihin voidaan lukea lukuisten muiden joukosta esimerkiksi polyeteeni, joka on maailman käytetyin synteettinen polymeeri. Polyeteeniä käytetään mm. muovipusseissa (merkintä PE).
Työssä valmistettu kaseiinimuovi koostuu maidon kaseiinista, joka on proteiini eli valkuaisaine. Kuten kananmunan proteiinit denaturoituvat keitettäessä, maidon kaseiini denaturoituu etikkahapon ja lämmön vaikutuksesta kumimaiseksi kiinteäksi aineeksi, joka kovettuu kaseiinimuoviksi kuivuessaan. Kun proteiini denaturoituu, sen rakenne hajoaa ja proteiini menettää biologisen aktiivisuutensa. Maito saattaa hapantua myös itsestään esim. maitopurkin unohtuessa pöydälle, jolloin sille tapahtuu sama reaktio, kuin tässä työssä havaittiin.
Elämyksiä kemiastaVarhaiskasvatuksen ja esiopetuksen työvälineeksi22.3.2013